The child has one intuitive aim: self development

Verslag ontmoetingsdag ‘Breekbaar/Bespreekbaar’ 2015 in Antwerpen

Op 12/12/2015 organiseerde de werkgroep ‘Selectief mutisme Vlaanderen’ met steun van Sensotec, Studio Sesam, Het Stille Kind en de Vrijzinnige Dienst van de Universiteit Antwerpen een studiedag over selectief mutisme. Lees verder voor het programma, de presentaties en verslagen …

Programma + presentatie en verslagen

Welkom en inleiding door Sam Biesemans & Ingrid Tiggelovend

Gastspreker dokter Luc Roelen van vzw Indigo over selectief mutisme en een gesprek met Maretha de Jonge van ‘Spreekt voor zich’.

•  WORKSHOPS

1. Behandeling van selectief mutisme met aandacht voor de dubbeldiagnose ‘autisme’ en ‘selectief mutisme’ bij kinderen en jongeren. Bij een dubbeldiagnose worden eerst de reële angsten van het kind behandeld met inzet van de omgeving. Daarna wordt door cognitieve gedragstherapie de spreekangst behandeld. Begeleiding door dr. Luc Roelen, in de tweede ronde ook met de steun van psycholoog Goedele Vandewalle.

2. Meertalige kinderen hebben meer met selectief mutisme te maken dan eentalige kinderen. Hebben kinderen met spraakproblemen meer kans op selectief mutisme? dr. Maretha De Jong van de ‘Stichting spreekt voor zich’, stelt haar onderzoeksresultaten voor. Deelnemers aan deze workshop wisselen hun ervaringen en kennis uit.

3. Ouders en professionals wisselen hun ervaring en expertise uit. Deelnemers aan deze workshop krijgen de kans om hun eigen verhaal te vertellen. In de eerste ronde krijgt de Vlaamse situatie aandacht; in de tweede ronde de Nederlandse situatie. In de eerste ronde wordt het gesprek aangestuurd door de psychologen Goedele Vandewalle en Vanessa Waterschoot. In de tweede ronde door ervaringsdeskundigen Renske Ouderling en Ghislaine Verstegen, met de steun van psycholoog Vanessa Waterschoot. 

4. Ervaringsuitwisseling selectief mutisme in de school: hoe kan je binnen een schoolomgeving omgaan met de spreekangst van een kind. Hoe kan je deze spreekangst ondersteunen in de school en hoe kan je samenwerken met therapeut, kind en ouders. Ook de situering van het M-dekreet komt aan bod. Kristel Deferme, leerkracht en master psycholoog, begeleidt deze workshop samen met CLB-collega, ervaringsdeskundige en schoolspsycholoog, Els De Jonghe. 

5. Logopedisten gaan ook aan de slag met kinderen met spreekvrees en selectief mutisme. Wat is de specifieke aanpak door logopedisten? Mark Meersman, lector Thomas More Hogeschool en Katrien Stinders, van groepspraktijk De Ladder begeleiden deze workshop. 

Hier vind je verslagen en presentaties van deze dag

Over selectief mutisme door Luc Roelen

Studiedag selectief mutisme- workshop dubbeldiagnose_12122015

Studiedag selectief mutisme- workshop ervaringsuitwisseling ouders _12122015

Studiedag selectief mutisme- workshop meertalige kinderen met selectief mutisme_12122015

Studiedag selectief mutisme- workshop school verslag_12122015

Studiedag selectief mutisme_plenair_12122015Verslagworkshoplogopedie_12122015

Workshop meertaligheid en selectief mutisme december 2015_MV de Jonge

 

In de media

Gazet van Antwerpen, ‘Mijn dochter spreekt zelfs niet meer tegen opa en oma’, in Gazet van Antwerpen, december 2015.

Dag Allemaal, ‘Op kamp heeft ze eens vier volle dagen gezwegen’, januari 2016.

Integrated Behavior Therapy for Selective Mutism_A randomized controlled pilot study_Bergman-Gonzalez-Piacentini-Keller_2013

Initiatiefnemers

Ouders: Marijke De Boeck, Sam Biesemans, Jessie Allemeersch, Annick De Pauw, Mia Dewitte, Ingrid Tiggelovend
Psycholoog-psychotherapeute: Goedele Vandewalle

Met extra steun van Sensotec

“Ik ben erg moe, maar ik voel vooral hoop. Mijn dochtertje spreekt al twee jaar niet op school. Mijn man en ik waren radeloos. Dankzij deze ontmoetingsdag weet ik dat we niet alleen staan en dat ze met professionele hulp misschien nog een babbelkous wordt.”  

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *